Toen Wilfried Patroons in het begin van de 80er jaren zijn boek’ Bier’ uitgaf, was er sprake van ongeveer 110 brouwerijen, waarvan er ondertussen nog heel wat verdwenen. Als er vandaag dan een boek uitkomt waarin er 150 besproken worden, is dat een goed teken. In de hoop, natuurlijk, dat hen allemaal een lang leven gegund wordt.
Erik Verdonck is een gepassioneerd culinair journalist en schrijver en het kon dan ook
niet anders dat hij vroeg of laat besmet zou worden met de biermicrobe. Omdat al zoveel
over bier verteld werd, ging hij op zoek naar het verhaal achter de brouwerij.
Toegegeven, dat is niet voor elke brouwerij echt uitvoerig. We vermoeden ook dat de
uitgever zijn grenzen gesteld heeft. Maar dit boek heeft alleszins wel het voordeel een
zeer accurate kijk te geven op het brouwerijenbestand anno 2012- 2013. Inderdaad, want
niemand meer als Erik Verdonck zelf beseft hoe zeer dit boek een momentopname is. De
brouwwereld is voortdurend in beweging. We vergeleken het wel eens met een slang
waar aan de staart van het dier schakels aangroeien, maar helaas nog wel eens schakels
tussenuit vallen. Maar, het gaat vooruit, dat valt alleszins al niet tegen te spreken!
Naast de nodige informatie over de brouwerijen, vinden we heel wat tips voor
bierbeleving: slaapgelegenheid, drinkgelegenheid, eetgelegenheid, koopgelegenheid. Dat
op dat vlak onze norm wat hoger ligt, mag niet verwonderen, maar heeft wel het
voordeel dat we een ‘onbevangen’ mening krijgen met tal van tips die ook voor bierkenners wellicht de moeite lonen. En we willen niet dat duizenden toeristen zich met zijn allen tegelijk op ons handvol goede biercafés storten, nietwaar ?
Toerisme mag niet ontbreken: wandelen, fietsen, (bier)musea bezoeken, in dit boek vindt u alles! Passie en vakmanschap, gastvrijheid, geschiedenis en cultuur: Bierbeleving met de hoofdletter! We zeggen het wel eens meer, maar dit boek is onmisbaar voor de ware bierliefhebber: als naslagwerk en als gids. Willen we toch kankeren? De betere festivals hadden verdiend vermeld te worden. Maar misschien is het goed dat daar niet té veel reclame voor gemaakt wordt. Ze barsten nu al uit hun voegen…
Hans